Shiba

hej, jag är 15 år och vi funderar på att skaffa en shiba. Vi har aldrig haft hund förr, så det jag undrar är om Shiban är en svår första hund och passar den min ålder? Hunden får inte heller vara för stor.
Av Sanna  •  Skapat: 2010-04-07 19:36:13  •  1 Inlägg

2010-10-02 15:11:00  •  Av Iris:

Hej! Shiban är en jättefin och go hund som jag själv hade planer på att skaffa. Dock är det ingen "första-hund", den kräver otroligt mycket kontaktlövningar och träning för att den ska må bra och kunna stimuleras på rätt sätt. En shiba har mycket jaktinstinkt i sig, vilket betyder att om du är ute och går i exvis skogen och vill ha din hund lös kan få ett problem. Shiban har en tendens att dra iväg när den känner andra lukter/dofter. Shiba är dock en hund som ligger mig varmt om hjärtat, har träffat många shibor och själv varit intresserad av att skaffa en. Men när jag skulle skaffa min första hund så ville jag ha mer erfarenhet innan jag gav mig på den typen av hund. Det är tråkigt med människor som ibland tar på sig för mycket och sedan ser man hundar som läggs ut på nätet för omplacering. Något annat du borde fråga dig är om tiden finns, du är 15 år, vilket innebär att du antagligen har flera år kvar med skola och utbildning? Finns tiden, orken och engagemanget som krävs för att din hund ska må bra? Har du någon som kan passa den på dagarna medan du går i skolan? Eller har du möjlighet att åka hem varje dag vid lunchtid från skolan och ta ut din hund, alternativt lämna in den på hunddagis? Hoppas du hittar en hund som passar dig! :)

Skapa nytt inlägg

Här kan du skapa ett nytt inlägg som svar/tillägg till ovanstående. Pedigree® förbehåller sig rätten att, utan föregående varning, radera inlägg om de på något sätt kan väcka anstöt.
Upprepa denna kod
Ditt namn
Ev. bild
Text
Antal tecken kvar:

Andra trådar