Min border collie är rädd för andra människor och vissa hundar.
Mitt problem började redan som 8 veckors valp och hon var rädd för vissa människor och vissa hundar. Det har blivit värre sen dess och hon är nu 6 månader gammal, hon skäller och morrar, det har hänt en gång att hon flygit på en kille helt oprovicerat och hon försvarar sin mat och mig om det kommer någon annan hund som ska hälsa på mig. Jag har testat allt möjligt och de har väl blivit lite bättre men folk lyssnar inte när jag ber dom ignora henne när hon håller på utan dom börjar skrika åt henne att sluta skälla och försöka klappa henne på huvudet. Är det någon som har något tips på hur jag kan göra? Vill inte henne vara så rädd hela tiden.
Av Sophie •
Skapat: 2010-04-14 19:04:38 •
2 Inlägg
2010-04-21 15:29:43 • Av Stina:
Hej Sofie!
Hon verkar som du skriver rädd och otrygg i vissa situationer, kanske har hon blivit störd eller skrämd som valp eller så är hon lite känsligt lagd.
Läs Turid Rugaas bok om "Lugnande Signaler" (http://www.lydighund.nu/web/4?artnr=B-4011) den har hjälpt mig OTROLIGT mycket i arbetet att förstå mina hundar. Den handlar om hundars språk, och om alla tecken på osäkerhet som visas innan hunden behöver ta till "tunga artilleriet" att skälla eller morra, dom gör sällan något oprovocerat även om det för oss kan verka som det.
Träna mycket kontaktövningar och gör lugna aktiviteter med hunden. Nosarbete är otroligt bra för svagt självförtroende, och ge bara hunden uppgifter som den klarar av.
Låt inte någon komma nära eller skrika och skälla i hennes närhet (det är så konstigt hur folk beter sig ibland i närheten av hundar, klappa på huvudet liksom är ju inte speciellt trevligt, känner igen det så väl.)
Gå omvägar runt stökigt folk och låt inte andra hundar komma fram till dig om hon tycker det är jobbigt.
Kort och gott: utsätt inte hunden eller dig själv för situationer som hon inte klarar av, det är ditt "ansvar som ledare" att skydda hunden mot det som skrämmer henne. Det innebär inte att du ska ömka eller tycka synd om henne, bara att du reducerar tillfällena när hon blir osäker för att sedan sakta vänja henne stegvis i en takt som passar er båda.
Det är knepigt med rädsla eftersom det är en sån stark känsla, det blir liksom en "fly eller försvara sig situation" som kan gå illa.
Öva kontakt i miljöer där hon känner sig trygg. Jag brukar tänka på att jag inte kan kräva att mina hundar ska kunna erbjuda ett beteende utomhus om dom inte kan det helt klockrent hemma först utan störningar.
Bråka aldrig med hunden, utan jobba metodiskt och lugnt för att hon ska få bra förtroende för dig, då kommer ni båda bli tryggare med tiden.
Sen har jag tagit hjälp av hundpsykolog för att få en utredning och stöd av en proffissionell konsult. Gå till någon som jobbar med mjuka metoder och positiv förstärkning och är bra på just rädsla och Border Collie(se IMMI:s hemsida). Så tänker i alla fall jag kring problemet och jag håller med om att det är verkligen sorgligt att se sin hund rädd. Lycka till!
MVH /Stina
2010-05-17 18:01:12 • Av viktoria:
hej! min hund heter jelly och är 2 år och några månader. Men i alla fall om jag går förbi en människa eller människa med hund så skäller hon jätte högt och vi kan inte stoppa det. så snälla ge lite tips till mig de skulle vara så snällt!!!
:):):)