pudelägare

Våran pudel jagar bilar på våra promenader. Det går ej att gå på en trottoar där det finns bilar, vad GÖR vi?
Av Lena Åberg  •  Skapat: 2010-03-03 10:30:20  •  1 Inlägg

2010-03-16 20:42:49  •  Av Carina:

Hej ! Har en hund som också jagar bilar , lastbilar och traktorer är värst , dock är han inte intresserad av stillastående bilar. Jag har jobbat med honom som så här : Haft klicker med mig , hunden måste vara inklickad , och när en bil kommer (hunden är kopplad ) på ett långt avstånd och jag vet att hunden också sett bilen men är lugn så klickar jag och ger en godbit. Målet är att så fort hunden ser en bil så söker den kontakt med mig istället och får en belöning när den är lugn , även att jag har minskat avståndet till bilen som kommer körande mer o mer innan jag klickar och belönar dock ej så att hunden hinner jaga / göra utfall mot bilen. Man måste läsa av hunden och veta hur den ser ut precis innan den bestämt sig för att jaga. Blir det ett misslyckande så nonchalerar man det och tar nya tag när nästa bil kommer. Det här kräver mycket träning och tålamod, men det har hjälpt på mig och min hund , i alla fall har vi kommit en bra bit på vägen. Han söker mycket kontakt med mig nu när bilar kommer och vi har en hyfsat trafikerad väg. Lycka till. Du kan ju även ta hjälp av någon med bil på en mindre trafikerad väg och jobba på detta sätt och att bilen får köra fram och tillbaka på vägen på det sättet är du själv mer beredd när bilen kommer och kan koncentrera dig mer på hunden.

Skapa nytt inlägg

Här kan du skapa ett nytt inlägg som svar/tillägg till ovanstående. Pedigree® förbehåller sig rätten att, utan föregående varning, radera inlägg om de på något sätt kan väcka anstöt.
Upprepa denna kod
Ditt namn
Ev. bild
Text
Antal tecken kvar: