galen
han blir galen när vi möter andra hundar . hsr försökt ta tag i nackskinnet men inte hjälp . satt han ner och hållt han tyst men nej. knykt till kopplet ät sidan och sagt nej. han lysnar inte utan olar sej upp på bakbenen slitter så han kvävs och skäller , de är enda gångerna han skäller . inte ens när de ringer på dörren bryr han sej inte
Av carola jonsson •
Skapat: 2010-01-20 23:06:56 •
4 Inlägg
2010-01-28 10:57:03 • Av Susanne:
Har en hund som betted sig lika dant. Har tittat på många av ceacar millans pogram och fått lite användbara tips. Ett är att hålla kopplet väldigt kort och passera snabbt, vid minsta tecken på att hunden försöker göra ett utfall så ryck till i kopplet, ett annat är att så fort du märker på hunden att det är något så försök avled med t ex att vid gång "kickar" du till hunden bak på rumpan, naturligtvis lätt men tillräckligt för att hunden ska bli förvånad och tappa koncentrationen på det andra. Jag har även provat att sätta min hund och ställt mig ivägen framför med kort koppel för att försvåra för min hund att se den andra. Det här ar tips som har fungerat bra på min hund, naturligtvis inte på en gång utan man får träna, träna, träna det är det som gäller.
2010-03-16 20:53:16 • Av Stina:
Prova att träna hunden med mjuka metoder, se till att den får förtroende för dig även i läskiga situationen (förmodligen har den inte så bra erfarenheter av hundmöten om du har tagit tag i nackskinnet och knyckt i kopplet.) Fundera varför din hund reagerar som den gör när ni möter andra hundar, kan det ha hänt nåt läskigt när den va valp, vaktar den dig, blir den stressad, eller är den bara uppspelt? Träna på att "gå i båge" när ni möter andra hundar, det är det naturligaste sättet för två hundar att mötas, då "nos mot nos" är ganska provocerande på hundspråk. Det tar lång tid men det är verkligen inte omöjligt, jag jobbar själv en massa med min lite stressade och osäkra hund och det går framåt. Ta det lugnt och undvik möten som är så nära att hunden stressar upp sig och börjar skälla, det är nästan det viktigaste, träna på avstånd först och så kan ni närma er efterhand som hunden och du lär er. Vad jag vill med min hund är att mötande hundar ska bli en signal till min hund att ta kontakt med mig (för att få en gobit eller lek) så att vi kan passera lungt och fint. Jag har HELT slutat "bråka" med mina hundar och det är mycket roligare att gå på promenad då så det är ett tips. Om hunden inte gör som "du vill" i en situation så är ju den bittra sanningen faktisk att man som ledare/ägare inte lyckats förklara och motivera hunden på rätt sätt, det är trist att inse men det är ju inte som att dom gör "fel" för att jävlas med en precis. När jag började tänka själv i dom banorna föll verkligen många pusselbitar på plats och jag har kunnat förstå mina hundar och deras beteeneden så mycket bättre. Klickerträning är ju även perfekt vid såna här specifika problem (eftersom din hund verkar lugn och fin annars) det är så himla effektivt och 100% positivt och kul för hunden. Canis har en gratis mailkurs på sin hemsida som jag verkligen kan rekomendera, den är superbra och pedagogisk med både praktiska övningar och intressant läsning. Lycka till, hoppas du hittar ett sätt som passar er båda!
2010-03-30 22:13:08 • Av tilda:
Hej!
Jag och min omplaceringsterrier Jack hade precis samma problem. Jag har haft honom i snart ett år och arbetar mycket med att han ska kunna gå förbi en annan hund utan att göra utfall, morra alt. skälla på den andra hunden. Det som har funkat bäst för oss är att jag helt enkelt sätter Jack ner och ställer mig framför honom, samtidigt som jag tar kontakt med honom. Nu är Jack lugnare och inte lika hetsig, men vi jobbar fortfarande på ;)
2010-09-26 18:28:56 • Av Snart utan besökare:
Hej jag har problem med att mina 4 hundar blir hysteriskt glada när det kommer någon hem till oss,alla ska hälsa samtidigt och hoppa på folk. Har försökt vråla,hålla dom ignorera dom,har även försökt att låta mina vänner ignorera dom,men inget har hjälpt så långt. Förslag plz