Min hund bits på promenad
Hej!
Jag har en hane som är snart 8 månader.
När vi är ute på promenader så går det bra ända tills han vet att vi ska hem, det vill säga när han har utfört sina behov, då börjar han först hoppa efter kopplet för att han vill bära på det, sedan så börjar han hoppa efter mina händer istället. Då tar jag undan dom men då tar han ett stort skutt upp mot mig efter mina händer.
Jag säger till honom att sluta och säger ett bestämt nej. Detta funkar inte alls utan han bara fortsätter att bita tag i mina händer vilket gör ont.
Då vi har tillslut kommit till dörren så slutar han och är precis som vanligt.
Jag vet inte vad jag ska göra mer.
Av Emelie •
Skapat: 2010-01-13 22:12:26 •
2 Inlägg
2010-02-05 14:22:59 • Av CARINA ERIKSSON:
mitt råd till dej att ta med en leksak ut . gå till skogen och låt honom leta efter köttbullar eller sin leksak. gå längre promenader. gå till en rastgård så han får träffa andra hundar. men du måste vara konsekvens och bestämd.
2010-03-16 21:05:50 • Av Stina:
Att vilja ha något i munnen (kopplet, dina händer etc) KAN vara ett tecken på att han är lite stressad, att vilja tugga är nämligen lugnande för hundar. Jag har en hund som som liten gärna ville se sig om efter pinnar att bära på när det blev för mycket för honom. Kanske kan du ha med ett tuggben ut som han kan få bära på sista biten? Nosarbete är ju också som Carina skrev både lugnande och bra på alla sätt och vis. Bryt hans beteende och ersätt det med något bra gärna innan han ens har hunnit börja (va steget före och "chocka" honom med att göra nåt annat, kanske kan du slänga ut nåra gobitar på marken som han får leta efter eller ta en annan väg hem), för det verkar inte som hunden förstår vad du menar när du säger nej eller sluta så det verkar lite lönlöst. Det finns massa småtricks man kan göra ute även om man bara är på kort promenad, balansövningar, godissök osv. Lycka till och ha så trevligt tillsammans!