Drar i kopplet.
Hej! Jag har en liten blandras tik vid namn Azzi, hon är helt underbar på alla sätt och vis och skulle aldrig göra någon illa. Men hon drar i kopplet och det är så himla jobbigt. När jag personligen är ute med henne så försöker jag att stanna upp invänta att hon ska sätta sig vid min sida och sedan går vi, men när min sambo är ute med henne så drar han bara tillbaka och gör absolut inte som jag säger åt han att göra. Jag menar hur ska hon lära sig om han gör en sak och jag en annan? Hur ska jag göra för att få henne att sluta dra i kopplet, och hur mycket ska man träna detta med henne? Tacksam för svar // Angelica.
Av Angelica •
Skapat: 2009-12-20 12:54:14 •
2 Inlägg
2010-01-25 17:37:31 • Av carina:
Hej ! Tycker du är inne på helt rätt linje. Det är din pojkvän som behöver lära sig hantera dragandet som han gör nu så är han inne i en kampkonflikt med hunden . Det finns en bok med Turid Rugas om hur man kan lära hunden sluta dra i kopplet. Det går i princip åt som så här : Du gör ett ljud till hunden , varje gång du gör ljudet så ger du hunden godis. Alltså hunden måste först lära sig ljudet för att förstå att det kommer en belöning. Ljud och belöning meddetsamma. Sen när hunden lärt sig ljudet så gör man det när hunden börjar dra i kopplet och när hunden vänder sig bort mot er så belöna , det tar lite tid men är väl värt att prova , men läs gärna boken.
2010-03-16 21:20:01 • Av Stina:
Hej!
Egentligen vill jag bara instämma med föregående talare :)
Boken är superbra och att öva in ett "kontaktljud" är verkligen toppen i många situationer! Sen har jag klickat in en önskvärd position också, alltså jag har "hypat" platsen vid min sida och gjort den till något roligt (med hjälp av massa godis och beröm) så att hundarna självmant ska välja att gå där i väntan på nåt gott eller roligt. Jag har själv fått kämpa mycket med drag i kopplet då jag slarvade med koppelträningen i början. Det gäller att träna alla promenader hela tiden, så hunden aldrig får "fördel" i att dra i kopplet, så du är ju på helt rätt spår när du stannar så fort den drar. Sen ska du bara få hunden att förstå att det är roligast i världen att gå fint vid din sida och det kommer den göra tillslut!