Orolig över att det inte går att träna min hund
Hej jag fick min hund när hon var 10 månader och då har hon bott på 2 ställen och hon var inte van vid att gå i koppel så det har jag lärt henne men hon vill gärna dra när man går med henne och hon är väldigt osäker av sig så jag undrar hur man ska kunna träna bort osäkerheten på henne och att hon ska sluta dra i kopplet alltså hon är mest osäker på andra barn och män min småbröder går jätte bra men inte andra barn som skriker och kommer hem till oss så jag undrar hur jag ska göra för att få det att försvinna hon är numera 1 år och snart 2 månader ??
Av Sofia •
Skapat: 2010-09-28 00:58:58 •
3 Inlägg
2010-09-28 01:03:25 • Av Sofia:
Just ja min hund är ne blandras mellan labbe, schäfer och rottis tack på förhand
2010-10-01 20:01:35 • Av Karin:
Det är vanligt att hundar som är osäkra blir stressade, och stress är en vanlig orsak till drag i kopplet. Läs på om stress och lär dig tolka din hunds signaler (så att du kan känna av när hunden visar stresstecken när ni är ute) det är nämligen ingen ide att ge sig på att träna och traggla med en stressad hund, informationen går liksom inte in då ändå. Så ta korta promenader där ni tränar följsamhet och kontakt (kanske med klicker eller med massa gott godis och beröm) Låt inte hunden "vinna" på att dra i kopplet, stanna när den drar, invänta kontakt och byt riktning och belöna när hunden är i den position du vill ha den (vid din sida) Öva på att gå lite fram och tillbaka på gatan bara, byt riktning lite hur som helst och peppa hunden att följa med dig(om den inte gör det naturligt) och beröm den ordentligt när den gör det (gör ett litet test hemma och kolla vad hunden verkligen gillar för godis, använd bara det godaste goda vid träning och ha gärna med dig olika sorters gobitar så det blir en överraskning för hunden varje gång). Det är ett himla jobb men det lönar sig verkligen plus att det är roligt. Tjata aldrig på hunden, försök va så tyst som möjligt när ni tränar och ge bara kommandon som du vet att hunden förstår, belöna all spontan kontakt som hunden tar med dig. Att träna bort osäkerhet är knepigt och där tycker jag att du ska vända dig till en duktig hundpsykolog och få hjälp, jag hade aldrig klarat av jobbet med min osäkra hund på egen hand så det rekomenderar jag verkligen. Tänk på att det är en ung hud du har som fortfarande utvecklas, ta det varsamt och försiktigt, höj aldrig rösten mot henne eller utsätt henne för obehag eller situationer som hon inte klarar av. Öva i små steg och ta det lugnt tillsammans, lär henne slappna av och ha det mysigt bara. Dra ner på fysisk motion och aktivera henne mentalt istället. Släng ut gobitar i högt gräs eller i skogen och låt henne nosa upp dom, var helt tyst och stör henne inte när hon söker. Belöna med något extra gott när hon letat färdigt. Att använda nosen är mycket mer uttröttande för en hund än promenad och även lugnande. Det är ju en korsning av tre smarta och arbetssamma raser du har, så fundera ut vad för aktivitet som passar er, hitta rätt sätt att stimulera henne så hon inte blir rastlös. Kanske kan spår eller sök passa? Lycka till!!!!
Ps: Låt ALDRIG barn som hon är rädd för komma nära henne, det är jätteviktigt! För allas säkerhet.
2012-03-16 06:51:03 • Av Sara:
Min hund brukar gny väldigt mycke. Fast jag vet inte varför ibland tillfällen så vgd hon vid min säng även fast on vet att hon får hoppa up